Використання ІКТ при підготовці майбутніх механізаторів
УДК:_____________
Тематичний розділ :новітні технології
професійної підготовки
кваліфікованих робітників
С.Ф. Франчук
викладач спеціальних дисциплін,спеціаліст вищої
категорії
Теплицького професійного аграрного ліцею
Вінницької області
Використання ІКТ при
підготовці майбутніх механізаторів
«Якщо ми будемо навчати наших дітей так,
як навчали учора – ми вкрадемо у них майбутнє…»
Джон Дьюі
Анотація.У
статті розглянуто впровадження ІКТ у системі освіти при підготовці майбутніх механізаторів в Теплицькому
професійно аграрному ліцеї Вінницької області під час вивчення спецдисципліни
трактори.
Ключові
слова: ДВЗ - двигун внутрішнього згорання; КШМ –
кривошипно-шатунний механізм, ІКТ – інформаційно-комунікаційні технології.
У наш час, коли інформаційні технології охоплюють усі
галузі економічної та соціальної діяльності людини, переважає автоматизація
зберігання, оброблення та використання даних за допомогою новітньої
інформаційної техніки та технологій. Внаслідок швидкого темпу
науково-технічного прогресу, інтеграційних процесів у виробництві збільшується
інтелектуальна складова професійної діяльності робітників. Входження інформаційно-комунікаційних
технологій у різні галузі діяльності
людини не оминає й ситему освіти. У цих умовах ЗПТО мають максимально
враховувати вимоги ринку праці та передбачати перспективи його розвитку,
забезпечувати гарантії молоді в конкурентоспроможності набутої кваліфікації,
готувати фахівців, які безпосередньо після закінчення професійного навчального
закладу готові виконувати високотехнологічні операції, вміють аналізувати та
вирішувати виробничі проблеми, приймати адекватні рішення в складних ситуаціях.
Однією з передумов підготовки
кваліфікованого робітника є впровадження в навчально-виховний процес сучасних методів навчання з
використанням інформаційно-комунікаційних
технологій .
Упровадження ІКТ у систему освіти, пов'язані
із застосуванням на уроках комп'ютерів і телекомунікацій,
спеціального устаткування, програмних та апаратних засобів, систем обробки
інформації. Вони пов'язані також зі створенням нових засобів навчання і
збереження знань, до яких належать електронні підручники і мультимедіа;
електронні бібліотеки й архіви, глобальні та
локальні освітні мережі; інформаційно-пошукові та інформаційно-довідкові
системи [1, с.56].
Тенденції зростання потреб у навчанні робітників дають
яскраві уявлення про необхідність ефективного вивчення
інформаційно-комунікаційних технологій
на всіх рівнях освіти. Як показує аналіз досвіду освітніх систем багатьох
країн з високим рівнем розвинутості економіки, одним із шляхів оновлення змісту
освіти й освітніх технологій, узгодження їх із сучасними потребами, інтеграції
до світового освітнього простору є орієнтація навчальних програм на
компетентісний підхід та створення ефективних механізмів його запровадження.
Україна сьогодні потребує молодих кадрів, які б могли брати участь у створенні нової економіки
держави, що спроможна підтримувати національну конкурентноспроможність в період
швидких технологічних змін і глобалізації ринків[1,с.87].
В цій ситуації
ефективне використання ІКТ та їх широке впровадження в систему освіти може
відіграти вирішальну роль у підвищенні якості освіти в цілому. Учням для
успішної майбутньої професійної діяльності і життя в інформаційному суспільстві
необхідно вже сьогодні навчитися:
•
володіти інформаційною культурою та інформаційною грамотністю;
•
ефективно використовувати знання у реальному житті;
• вміти
творчо мислити, логічно міркувати, подавати та захищати свої ідеї;
• ставити цілі, визначати пріоритети,
планувати конкретні результати та нести персональну відповідальність за них;
• уміти спілкуватися.[2,с.34]
Аналіз
попередніх досліджень. Використання сучасних інформаційних
технологій розглядали у своїх працях Гуревич В.С., Шахіна І.Я., Кадемія М.Ю.,
Пометун О.І., які вказують на те, що в умовах інформаційного перенасичення
суспільства, підготовка кваліфікованого працівника неможлива без їх використання в навчальном процесі.
Мета статі - продемонструвати ефективність
використання інформаційно-комунікаційних технологій навчання для узагальнення і систематизації знань учнів з
предмету «Трактори», які здобувають професію «Тракторист машиніст сільськогосподарського
виробництва»
Інформаційно-комунікаційні
технології – технології організації навчального процесу з
використанням новітніх електронних засобів навчання, зокрема комп’ютерів, що
спрямовані на заохочення та мотивацію учнів до навчання, отримання необхідних
знань і подальшої освіти та самоосвіти [3,с.137].
Використання ІКТ у навчально-виховному процесі дозволяє
змінити роль учителя, що в свою чергу створює умови для активної діяльності
учня. Комп’ютер при цьому – це навчальний інструмент, засіб організації
навчання, джерело інформації та банк довготривалого її збереження[2,с. 124].
Основне завдання викладача, який використовує ІКТ –
навчити учнів здобувати інформацію та аналізувати, розвивати вміння робити це
швидко, формувати навички, які необхідні їм у житті, незалежно від обраної
професії. Використання
на уроках інформаційно-комунікаційних технологій дозволяє поглиблено
усвідомлювати та засвоювати учнями навчальний матеріал. Це створює сприятливі умови для
формування в учня здатності сприймати предмети та явища
різнобічно, системно, емоційно.
Але, при підготовці до уроку
з використанням ІКТ викладачу не слід забувати, що в основі будь-якого
освітнього процесу лежать педагогічні технології. Інформаційні освітні ресурси
повинні не заміняти їх, а допомогти бути більш результативним
Переваги
використання ІКТ:
-
збільшується обсяг матеріалу за рахунок економії часу;
-
розширюються можливості застосування диференційованого підходу
в навчанні;
-
індивідуалізується процес перегляду (повтор, детальне вивчення
кадру, зупинка кадру тощо);
-
підвищується мотивація навчання,
створюється позитивний настрій, активізується самостійна діяльність учнів;
-
використання творчих комп’ютерних завдань потребує
попереднього ознайомлення учнів із тематикою та суттю проблеми, окреслення
термінів виконання, допомоги учневі в пошуку необхідних матеріалів, оцінюванні
їх та систематизації, створені умов для оформлення та подання підготовлених
завдань у комп’ютерному варіанті [3.с,27].
Для підготовки
кваліфікованих механізаторів у Теплицькому професійному аграрному ліцеї
Вінницької області інтегрування прведення звичайного уроку з комп'ютером
дозволяє, викладачеві перекласти частину своєї роботи на ПК, при цьому процес
навчання стає більш цікавим, різноманітним, інтенсивним. Зокрема, учні мають
можливість одночасно здійснювати запис визначень, та інших важливих моментів
матеріалу, викладачеві не доводиться повторювати текст кілька разів.
Цей метод навчання досить
ефективний, а саме допомагає краще оцінити здібності і знання учня, зрозуміти
його, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання, стимулює його
професійний ріст.
Застосування на уроці
комп'ютерних тестів, відеофільмів, графічних редакторів і діагностичних
комплексів дозволяє викладачеві за короткий час не тільки отримувати об'єктивну
картину рівня засвоєння матеріалу, що вивчається, а і своєчасно його коректувати.
При цьому є можливість вибору рівня складності завдання для кожного учня [3,с.84]. Важливо те, що відразу після виконання
тесту (коли ця інформація ще не втратила свою актуальність) учень отримує
об'єктивний результат із зазначенням помилок, що неможливо, наприклад, при
усному опитуванні. А ще, це можливість для учнів проявити свої творчі
здібності. Поряд з цим, виникають різні проблеми як при підготовці до таких
уроків, так і під час їх проведення. А саме:
-
відсутність комп'ютера в домашньому користуванні багатьох
учнів;
-
підготовка
викладача до такого уроку — це трудомісткий процес, який потребу
більше часу для підготовки.
Як приклад використання ІКТ на
уроках спеціальних дисциплін урок теоретичного навчання з предмету «Трактори»
професія «Тракторист машиніст сільськогосподарського виробництва»
План уроку з предмету «Трактори»
Тема програми Загальна
будова двигуна внутрішнього згорання
Тема уроку Кривошипно-шатунний
механізм внутрішнього згорання
Час проведення -45 хвилин
Мета уроку:
а) навчальна: закріпити та розширити набуті знання
про призначення будову, принцип дії кривошипно-шатунного механізму
б) розвивальна: розвивати критичне мислення,
пізнавальний інтерес, просторову уяву, увагу, уміння аналізувати, робити
висновки
в) виховна:
виховувати бережливе ставлення до техніки, почуття
відповідальності до
поставленного завдання, зацікавленості до обраної професії.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань
Вид уроку: виконання вправ, та завдань
Дидактичне забезпечення: фрагменти навчальних фільмів, відеоролики,
слайди, плакати, підручники, картки-завдання, тести
Матеріально-технічне забезпечення: ноутбук, екран, комп’ютери,
деталі КШМ
Міжпредметні зв’язки: охорона праці, інформатика
Структура уроку:
I. Організаційна частина (2хв.)
Перевірка наявності, готовності
учнів до уроку
II. Повідомлення теми і мети уроку, (5хв.)
Викладач
пропонує учням девіз до уроку, який відображений на екрані:
Те, що я чую - я забуваю
те, що я бачу - я пам'ятаю
Сьогодні ми узагальнимо та
систематизуємо знання по темі: Кривошипно-шатунний
механізм - основний робочий механізм двигуна .
III. Мотивація
навчальної діяльності (5хв.)
Жоден двигун внутрішнього
згорання неможливий без певних механізмів і систем. В процесі роботи ДВЗ вони
всі потребують певних регулювань і обслуговування. Сучасний механізатор повинен
вміти вчасно виконувати обслуговування і регулювання даних систем і механізмів
ДВЗ, бути компетентним і професійним робітником.
Сьогодні ми завершуємо
вивчати розділ: Кривошипно-шатунний механізм ДВЗ.
Давайте пригадаємо за якими ознаками класифікується
двигун внутрішнього згорання
- Яке призначення КШМ ?
- Що таке порядок роботи ДВЗ?
- Які є способи розташування циліндрів?
Фронтальне опитування учнів за допомогою тестового завдання, на екран виводимо
тестове завдання: необхідно вибрати з правої сторони таблиці вірну відповідь і
доповнити речення
1 |
Кривошипно-шатунний
механізм перетворює зворотно-поступальний рух поршнів………… |
А |
чергування тактів робочого ходу в його циліндрах |
2 |
Порядком
роботи циліндрів двигуна називають……….. |
Б |
ефективна потужність,крутний момент,витрата палива |
3 |
Розташування
циліндрів двигуна буває…….. |
В |
обертальний рух колінчастого вала |
4 |
До основних
показників роботи двигуна відноситься…………………. |
Г |
однорядним, вертикальним, дворядним V-подібним |
Відповіді: 1-В; 2-А; 3-Г: 4-Б
IV.
Повторення вивченого матеріалу
Працювати будемо за таким планом
Для чого призначений кривошипно-шатунний
механізм
Рис. 1. Демонстрація графічних зображень КШМ
На комп’ютерах за якими працюють учні демонструємо «Принцип дії кривошипно-шатунного механізму». По завершенні перегляду,
коментарів викладача, учні дають
відповідь, працюючи з допомогою
презентації виконаної у програмі Power Point .
Завдання 1.На рисунку 2
необхідно визначити із пронумерованих деталей, рухомі та нерухомі, позначити
їх певним кольором (нерухомі – синім кольором, рухомі – сірим кольором)
Рис.2 Кривошипно-шатунний механізм
Вірна відповідь: рухомі деталі механізму: поршні з
кільцями і поршневими пальцями, шатуни з підшипниками,
колінчастий вал з маховиком.
Рис. 3 Група нерухомих деталей
КШМ Рис.4 Тест, вкажи вірну відповідь
Нерухомі: Гільзи
,передня кришка картера розподільних шестерень, головка циліндрів, прокладки
для ущільнення.
Завдання 2. Учням необхідно вказати назви пронумерованих деталей групи колінчастого
вала, що відображені в завданні рисок 5 і заповнити таблицю рисок 6.
Рис.5 Група деталей колінчастого вала
Рис.6 Тест, вкажи вірно назву
Учні визначають назви
пронумерованих деталей із відображених на моніторі і заносять їх в таблицю.
Завдання 3. З якого матеріалу виготовлено блок-картер
дизельного двигуна?
Користуючись рисунком 7 учням необхідно вказати вірну відповідь на поставлене запитання:
Рис. 7 Остов двигуна
Вірна відповідь: варіант б-чавун
Завдання 4. Вказати тип головки циліндрів?
На рисунку
8 зображена головка циліндрів двигуна, необхідно вибрати вірний варіант відповіді
Рис. 8 Головка циліндрів
Вірна відповідь: А-роздільного
Завдання 5. Необхідно
вирішити тест-завдання які відображені на моніторі рисок 9.
Які деталі відносяться
до кривошипно-шатунного механізму?
Рис. 9. Тест, вкажи вірне
Вірна відповідь: 1- гільза, 3- циліндр.
Завдання 6. Учням необхідно вибрати вірний
варіант відповіді.
На рисунку
10 знайти зображення сферичної камери згорання?
З яких частин складається поршень?
Рис.
10 Будова поршня
Вірні варіанти відповіді: А-
днище поршня, Б- направляюча частина, В- ущільнююча частина. Сферична камера згорання
справа вгорі.
Учням необхідно вирішити проблемне питання, із відображеного на
моніторі.
Завдання 7. Вкажіть на рисунку 11 компресійні та маслозмінні кільця? Які особливості між ними?
Рис. 11 Типи поршневих кілець
Вірна відповідь: Г- все перелічене.
На екрані учні бачать
деталь групи колінчастого валу.
Завдання 8. Рисунок 12. В якій
частині шатуна встановлюється нероздільний підшипник кочення?
Рис. 12 Будова шатуна
Вірна відповідь:
Б-верхня частина
Завдання на
запам’ятовування та відтворення.
Завдання
9. На екрані монітора учні бачать групу деталей колінчастого вала, які
позначені цифрами рисок 13. Відтворити назви деталей у
запропонованій таблиці рисунок 14.
Рис. 13 Деталі групи колінчастого валу
Рис. 14 Тест,
знайди вірну відповідь
Завдання
10. На зображенні монітора слайд із завданням рисунок 15.
Вкажіть
місце кріплення маховика.
Рис. 15 Маховик
Вірна відповідь: Б-задня
частина фланця
По завершені учням
пропонується розв'язати кросворд до даної теми.
По горизонталі:
1. Важкий чавунний
диск, що кріпиться до фланця колінчастого валу?
2. Як називається
робочий об'єм усіх циліндрів багатоциліндрового двигуна?
3. Деталь яка з'єднує
поршень із шатуном?
4. Як називається
деталь у якій здійснюється увесь робочий процес двигуна?
5. Верхня частина
поршня?
6. Деталь яка ущільнює
головку циліндрів з блок-картером?
По вертикалі:
7. Деталь, що з'єднує
поршень через поршневий палець із шийкою колінчастого валу?
8. Стакан, днищем
повернутий догори який сприймає тиск газів?
9.Що запобігає прориву
газів крізь зазор між юбкою поршня та стінкою циліндра?
10. Деталь яка виконує
ущільнення між шийкою колінчастого валу і головкою шатуна?
11.Захисний кожух КШМ і
резервуар для оливи?
Рис. 16 Кросворд на тему:
«Кривошипно-шатунний механізм ДВЗ»
V. Підведення підсумків уроку (5хв).
На партах лежать аркуші паперу. Прошу написати на них у
кількох словах свої враження про урок, не підписуючи їх, покласти у «кошик
ідей». Ми виберемо і зачитаємо декілька із них.
Викладач аналізує, обгрунтовує типові помилки, оголошує
результати успішності учнів на уроці, відзначає кращих учнів.
VI. Домашнє завдання (3хв)
Записати в конспект можливі несправності КШМ.
А.Ф. Головчук
Експлуатація та ремонт сільськогосподарської техніки; підручник для
учнів ПТНЗ,розділ 3.
Висновок.
Запровадження інформаційно-комунікаційних технологій при підготовці
майбутніх механізаторів у Теплицькому професійному аграрному ліцеї Вінницької області на уроках тракторів є необхідністю
сьогодення.
Урок з використанням ІКТ дає можливість
реалізувати на одному занятті велику кількість цікавих завдань, залучаючи все
більше учнів до активної роботи. Використання ІКТ на уроках теоретичної підготовки механізаторів дає можливість:
-
розвивати в учнів креативне мислення; сприяє більш активному і
свідомому засвоєнню навчального матеріалу;
-
по-іншому сприймати викладений матеріал; створювати позитивне емоційне ставлення учнів до навчального процесу;
-
повніше й точніше дозволяє висловлювати свої думки; пошуку раціональних
способів вирішення проблем;
-
стимулювати інтерес
учнів до навчальної діяльності, сприяти формуванню, творчого
мислення.
Отже, використання
комп’ютерних технологій вносить істотні зміни у діяльність педагога та розвиток
учня як особистості, ставить нові вимоги до професійної майстерності викладання
предмета, вимагає чіткої організації та індивідуальної роботи з кожним учнем
під час навчально-виховного процесу.
Література:
1.Гуревич Р.С. Теорія та практика навчання в
професійно технічних навчальних закладах: монографія. – ТОВ «Планер», Вінниця: 2009.-287с.
2. Єршова О. Педагогічні технології у
професійному навчанні // Проф.-техн. Освіта. – 2005.-№2.-367с.
3. Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний
урок.-К.: Видавництво А.С.К., 2004. -192с.
Коментарі
Дописати коментар