ПЛАН УРОКУ
По предмету «Трактори»
Тема уроку: Ходова частина гусеничного трактора
Час проведення: 45 хв
Мета уроку
навчальна: сформувати знання про
ходову частину гусеничного трактора її загальну будову, призначення, принцип дії
вузлів та механізмів
розвиваюча розвивати вміння аналізувати,
порівнювати та робити висновки використовуючи різні джерела інформації, формувати
в учнів увагу та спостережливість
виховна : виховувати повагу до
обраної професії, охайність, бережливість
Тип уроку: урок засвоєння
нових знань
Методи та прийоми
навчання: словесний, наочний, репродуктивний, пошуковий
Обладнання: плакати, моделі, роздатковий матеріал, зошити, ПК,
мультимедійний проектор, слайди ходової частини гусеничного трактора,
підручники, довідкова література
Хід уроку:
1. Вступна частина
Організація
учнів до навчання, перевірка наявності
2. Основна
частина уроку:
Актуалізація життєвого досвіду і опорних знань
Викладач: на уроці ми будемо вивчати
ходову частину гусеничного трактора. Ця тема є надзвичайно важливою, оскільки
ходова частина для трактора настільки важлива , як ноги для людини.
Запитання:
-
З яких складових
частин складається трактор?
-
Ходова частина
призначена?
-
Ходова частина
забезпечує?
-
Ходова частина
сприймає?
Учні дають відповіді на питання використовуючи малюнки на
слайдах презентації.
Викладач: Організовує бесіду з
елементами дискусії
Ходова
частина гусеничного трактора складається – із остова, гусеничних рушіїв та
підвіски.
Закріплення: Знайти відповідну частину речення та доповнити його:
1) За конструкцією остов може бути … або … |
А |
… покришки … камери |
2) Підвіски гусеничних тракторів поділяють на … і … |
Б |
… ведучими |
3) Колеса на які через трансмісію передається крутний
момент від колінчастого вала двигуна, називається … |
В |
…еластичні… напівжорсткі |
4) Пневматичні шини складаються з двох частин … і … |
Г |
…напіврамними… рамними |
Перевірка завдання – самооцінювання
Відповіді: 1-Г ;
2-В ; 3-Б ; 4-А .
4. Вивчення нового матеріалу:
Схема ходової частини гусеничного трактора
Остов |
Гусеничний рушій |
Підвіска |
Рамний Напіврамний Еластичні Напівжорсткі
Основні
поняття та визначення:
Викладач: До основних
понять та визначень відносять:
1. Напрямне колесо;
2. Натяжний пристрій;
3. Підтримуючі ролики;
4. Балансирна каретка;
5. Гідроамортизатор;
6. Ведуча зірочка;
7. Гусениця;
8. n-провисання
гусеничного ланцюга.
Розглянемо ці поняття:
1.Напрямне колесо виготовлено із сталі і призначена для спрямування руху
гусеничного ланцюга, а також для регулювання його натягу під час експлуатації
трактора. Завдяки вікнам між шлицями на колесі не налипає бруд і воно має
полегшену конструкцію.
Колесо обертається на
роликових конічних підшипниках, зовнішні обойми яких запресовані в розточки
маточини. Підшипники змащуються маслом, яке заливається через отвір у кришці
напрямного колеса шийки верхнього коліна при роботі трактора і натягуванні
гусениць можуть вільно повертатись в чавунних вставках, запресованих в опору.
Амортизатор застосовують для утримання напрямного колеса в передньому положенні
та для його захисту, а також для захисту гусеничного ланцюга від
перевантаження.
2. Натяжний пристрій слугує
для натягування гусеничного ланцюга. За способом регулювання натяжні пристрої
поділяють на: а – гідравлічні, б – механічні. По першому випадку натяг
регулюють обертанням гайки натяжного пристрою, а у другому нагнітанням за допомогою
шприца в робочу порожнину натяжного пристрою.
Амортизатор застосовують для утримання напрямного колеса у передньому
положенні та для його захисту. А також для захисту гусеничного ланцюга від
перенавантаження.
3.
Підтримуючі ролики призначені для підтримання верхньої
ланки гусениці, щоб вона не провисала, та для спрямування гусениці від зірочки
до напрямного колеса, щоб вона не спадала. Число підтримувальних роликів
залежить від довжини машини, як правило, їх не менше 2-х з кожного боку.
На ободи роликів одягають змінні гумові
бандажі, ролик обертається на 2-х кулькових підшипниках напресованих на вісь.
Для мащення підшипників в отвір кришки заливають масло, цей же отвір служить
для зливу масла і контролю його рівня.
4.
Балансирна каретка відлита із сталі і має складну форму.
Балансири кареток встановлені
на цапфах запресовані у кронштейн. Від осьового переміщення вони утримуються
опорними шайбами 3 і болтами 4. Зверху балансири розпираються пружинами 10, 11,
які гасять поштовхи (ресори, що забезпечують еластичність підвіски трактора).
У нижній частині балансирів розміщено приливки з розточеними отворами, в
яких на конічних роликових підшипника встановлено осі опорних катків.
Підшипники змащуються маслом, яке нагнітається через канал осі, вихідний отвір
якого закритий пробкою.
5.
Коливання, які виникають під
час руху трактора Т-150, пом’якшуються гідро- амортизатором, установленим на
передніх каретках у верхній частині балансирів.
6.
Ведуча зірочка являє собою
зубчасте колесо. Обертаючись, зірочка зачіплюється своїми зубцями за цівки
ланок гусениці, що дає змогу перемотувати гусеницю і перетворювати крутний
момент, що передається від двигуна через силову передачу, в тягове зусилля.
Ведучу зірочку виготовляють,
як правило, у вигляді маточини з відлитим як одне ціле зубчастим вінцем.
Кількість зубців ведучого колеса іноді може бути непарним, а крок вдвічі меншим
за крок ланок гусениці. Таке співвідношення зменшує зношування зубців колеса і
ланок гусениць.
7.
Гусениця – основна частина рушія. Вона являє собою
замкнуту металеву стрічку, яка складається з окремих ланок, з’єднаних між собою
за допомогою пальців. Ланки відливають з міцної, стійкої проти спрацювання,
високо-марганцевої сталі. Ланки гусениці бувають литі і штамповані, за
матеріалом виготовлення металеві і гумові. З одного боку ланка має три, а з
другого чотири вушка з отворами, у які встановлюють пальці. Середнє вушко має
потовщення і служить для зчеплення із зубцями ведучої зірочки. Під кожним
вушком розміщено грунтозачепи.
Частина грунтозачепів має
вигин, що сприяє стійкості під час руху і кращому зчепленню, особливо по снігу.
На внутрішній поверхні ланки мають напрямні реборди і бігові доріжки. По доріжках під час руху трактора
котяться опорні котки балансирних кареток. Реборди утримують гусеницю, щоб вона
не спадала під час руху трактора.
Гусениці виконують з
відкритими, гумометалевими або закритими шарнірами. Гусениця із гумометалевими
шарнірами має ресурс більше 4000 мотогодин, проти 900 – 1200 мотогодин у
гусениць з відкритим шарніром.
8.
Регулювання натягу гусениці –
трактор встановлюють на рівному майданчику ставлять лінійку або рейку на кінці
пальців у гусениці, розміщені над підтримуючими роликами. Заміряють відстань
від нижньої площини лінійки до пальців ланки, яка найбільше провисла. У
тракторах ДТ-75М, Т-70С провисання гусениці повинно бути 30-50мм, а у Т-150 –
40-60мм.
Завдання 2
Заповніть таблицю, підібравши правильні варіанти відповіді:
№ |
Визначення параметра |
|
Назва параметра |
Відповідь параметра |
|
1 |
Натяжні пристрої
поділяють на
|
А |
Напіврамними або
рамними |
1 |
|
2 |
Ланки гусениці
бувають
|
Б
|
Зубчасте колесо |
2 |
|
3 |
Скільки вушок має
гусенична ланка
|
В
|
Механічні і
гідравлічні |
3 |
|
4 |
Ланки гусениці за
матеріалом виготовлення бувають
|
Г
|
Пружна,балансирна
з чотирма каретками |
4 |
|
5 |
Амортизувальний
пристрій напрямного колеса складається
|
Д
|
Остова,гусеничних
рушіїв та підвіски |
5 |
|
6 |
Ведуча зірочка це |
Е |
Литі і штамповані |
6 |
|
7 |
Число підтримувальних роликів залежить |
Ж |
З 2-х
циліндричних пружин |
7 |
|
8 |
Підвіска трактора Т-150 |
З |
П`ять |
8 |
|
9 |
Ходова частина гусеничного трактора
складається з |
К |
Металеві і гумові |
9 |
|
10 |
За конструкцією остов може бути |
Л |
від довжини
машини |
10 |
|
Викладач: пропонує провести
самоаналіз діяльності на уроці, якщо середній бал нижче 7, пропоную визначити
можливі причини такої оцінки:
-
я був неуважний на
уроці
-
матеріал був дуже
складний для мене
-
матеріал містить
багато незрозумілих понять
-
мені було нецікаво
Отримані бали корегуються викладачем з урахуванням
отриманих балів за виконані завдання протягом всього уроку.
Картка самоаналізу діяльності учня на уроці
№ |
Критерії
оцінювання |
Бали (1 – 12) |
Так
|
ні
|
+ |
- |
|||
1 |
Я зрозумів мету
уроку |
2 |
|
|
2 |
Я засвоїв основні поняття теми |
2 |
|
|
3 |
Я можу
розпізнавати різні види тракторних двигунів |
2 |
|
|
4 |
Я зрозумів, які
процеси відбуваються у двигуні під час його роботи |
2 |
|
|
5 |
Я можу показати
за допомогою схеми або макету, з яких систем складається двигун |
2 |
|
|
Загальна оцінка |
|
Домашнє завдання: підготуватись до тематичного контролю знань.
Коментарі
Дописати коментар